Een overzicht van veelgestelde vragen

Wij hebben de meeste gestelde vragen door verhuurders voor u verzamelt in een handig overzicht. Vanzelfsprekend kunt u contact met ons opnemen voor als u nog meer vragen heeft.


Verhuur

Hoe snel verhuren jullie een woning?
Welke verschillende huurcontracten gebruiken jullie?

Op dit moment werken wij met de volgende type huurovereenkomsten:

  • Onbepaalde tijd
  • Bepaalde tijd
  • Leegstandwet
  • Diplomatenclausule
Elke soort huurovereenkomst heeft zijn eigen nadelen en eigen voordelen. Informeer bij onze medewerkers welk type huurovereenkomst het meest geschikt is voor uw situatie.

Hoe berekenen jullie de juiste huurprijs voor een huurwoning?

Een huurprijs komt niet alleen tot stand op basis van marktomstandigheden. Bij huurwoningen is er sprake van de geregugleerde sector en de vrije sector. De meeste verhuurders verhuren bij voorkeur in de vrije sector, maar dit kan niet zomaar. Om in de vrije sector te verhuren, dient de woning te voldoen aan een minimum aantal punten. Op moment van schrijven (december 2023) ligt deze grens op 141 punten. Onder andere de woonoppervlakte, WOZ en het energielabel hebben een grote invloed op het aantal te behalen punten.

Hoe verlopen de bezichtigingen bij huurwoningen?

Er is bij ons standaard sprake van groepsbezichtigingen. Dit betekent dat wij met maximaal 10 kandidaten tegelijk komen bezichtigen. Alle bezichtigingen worden begeleid door 1 van onze van verhuurmakelaars.

Indien een woning nog wordt bewoond gaan de bezichtingen uiteraard in overleg met de huidige bewoner.

Bij voorkeur verzorgen wij de bezichtigingen zonder verhuurder. Vanzelfsprekend mag u altijd kennismaken met een huurder, alvorens u een huurovereenkomst wenst aan te gaan.

Hoe verloopt de screening van een kandidaat huurder?

Bij Vastgoedbeheer Keizer wordt er een standaard gehanteerd met betrekking tot het inkomen. Dit betekent dat een huurder minimaal 3x de kale huur als bruto maandinkomen dient te hebben. Bij tweeverdieners tellen beide inkomens volledig mee. Kandidaat huurders dienen via een koppeling met DigID hun gegevens aan te leveren. Zo krijgen wij direct inzage in de actuele gegevens van de kandidaten. Daarnaast wordt er ook, indien aanwezig, een goedhuurdersverklaring of hypotheekverklaring opgevraagd. Eventueel aanwezige werkgeversverklaringen worden nagebeld. Verder beschikken wij nog over een aantal tools om de kredietwaardigheid te toetsen.

U beslist als verhuurder uiteindelijk altijd zelf wie er in uw huurwoning komt te wonen.

Hoeveel waarborgsom mag ik vragen aan een huurder?

Het is juridisch vastgelegd dat u maximaal 2 maanden kale huur aan waarborgsom mag vragen. Deze wordt door ons beheerd en weer uitgekeerd aan huurder binnen 4 weken na einde huurovereenkomst. Eventuele schade veroorzaakt door huurder wordt daarop in mindering gebracht.


Beheer

Welke diensten vallen allemaal onder het beheer?
Mag je tijdens de verhuur een huurwoning inspecteren?

In onze huurovereenkomst staat via de algemene bepalingen vastgelegd dat een verhuurder, of namens verhuurder aangewezen persoon, de woning mag inspecteren.

Indien er een geheel jaar geen onderhoud aan de woning is geweest en wij dus een jaar niet zijn binnen geweest bij een huurder, plannen wij een tusseninspectie. Tijdens deze inspectie wordt de huidige staat van het vastgoed in beeld gebracht.

Hebben jullie een eigen onderhoudsdienst?

In tegenstelling tot veel vastgoedbeheerders, beschikken wij wel over onze eigen technische dienst. Hiermee kunnen wij snel schakelen bij spoedgevallen en kunnen wij de kosten voor u beheersbaar houden.

U bent niet verplicht gebruik te maken van onze technische dienst.

Wordt de huur jaarlijks geindexeerd?

Ja, deze wordt jaarlijks geindexeerd. Wij verzorgen deze administratieve wijziging en kondigen dit eveneens schriftelijk aan bij uw huurder(s). Doorgaans vindt de huurverhoging per 1 juli plaats.

Het percentage verschilt jaarlijks en is onder afhankelijk van de inflatie en cijfers die de Rijksoverheid afgeeft hieromtrent.